Alminnelige vilkår ved kjøp og bruk av heiskort

 

Angrerett ved kjøp av heiskort på vår nettside

Ved fjernsalg

Angrerettloven gjelder, Under henvisning til angrerettloven § 8 første ledd bokstav h, i og j, jf andre ledd å sjå som gitte.

  • Kort kjøper må melde fra innen 14 dager fra kjøpsdato

  • Skjema for angrerett på lenke eller som tekst herunder

https://signform.no/dss/component/signform/?view=form&id=1100

I tillegg må det gis opplysninger om vilkårene, tidsfristene og fremgangsmåten for å bruke angreretten. Det vil si at kort kjøper innen 14 dager må melde fra at angreretten benyttes.

​Angrerettloven gjelder ikke ved salg av heiskort fra ordinære utsalgssteder, eksempelvis salg fra billettluken i tilknytning til skianlegget.

Ved kjøp og bruk av heiskort godtar kortholder anleggets alminnelige vilkår, herunder:

Definisjoner – type heiskort

  • Timekort, halvdagskort, dagskort eller flere dagers kort gjelder i ordinær åpningstid for den eller de datoer som er angitt på kortet.

  • Sesongkort gjelder i ordinær åpningstid fra anleggets åpning ved vintersesongens begynnelse til sesongslutt.

  • Klippekort, punktkort og enkeltbillett gjelder til påstemplet gyldighets dato på kortet/billetten.

  • Andre typer heiskort, så som familiekort, gjelder i ordinær åpningstid for den eller de datoer som er angitt på kortet.

Anvendelse av heiskort

  • Ved kjøp av heiskort skal det fremgå hvilke heiser og nedfarter som er i drift.

  • Med mindre annet er bestemt er heiskort – unntatt klippekort, punktkort og enkeltbillett – personlige og kan ikke overdras/lånes ut til andre. Overtredelse kan medføre at kortet inndras. Brukeren skal kunne legitimere at vedkommende er rettmessig innehaver av kortet. Kortet skal uoppfordret vises ved kontroll.

  • Tapt kort erstattes kun med et nytt kort når personlige data er registrert i forbindelse med kjøp av heiskortet og det lar seg sperre. Anleggs eier har anledning til å ta et administrasjonsgebyr i forbindelse med utstedelsen av nytt kort.

  • Skader på heiskort ved normal bruk gir rett til utstedelse av nytt kort.

  • Kortholder skal uoppfordret vise heiskortet ved kontroll. Ved eventuelle ulykker som kortholder er involvert i – eller er vitne til – forplikter vedkommende seg til å legitimere seg, herunder å oppgi navn og telefonnummer.

Angrerett ved kjøp av heiskort

  • Ved fjernsalg – for eksempel ved kjøp av heiskort over internett – gjelder lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler (lov av 20. juni 2014 nr. 27 – angrerettloven). For nærmere opplysninger om kortholder angrerett og angrerettskjema vises det til skianleggets hjemmeside.

  • Ved salg fra fast utsalgssted – eksempelvis ved salg fra billettluken i tilknytning til skianlegget – gjelder ikke angrerettloven, men de alminnelige refusjonsreglene i punkt 4 og 5.

  • Refusjon ved driftsavbrudd, sykdom eller skade

  • Ved driftsavbrudd – det vil si ved heisstans og/eller når mer enn 50% av det totale løype tilbudet på kjøpstidspunktet ikke kan benyttes – er kortinnehavere berettiget til en forholdsmessig refusjon for den tid heiskortet ikke kan benyttes. Driftsavbruddet må være av minst 30 minutters varighet og summen av driftsavbruddene må utgjøre mer enn 1/3 av heis kortets gyldighetstid.

  • Det gis ikke refusjon ved kjøp av dagskort, halvdagskort eller timekort.

  • Driftsavbrudd som ligger utenfor drifts ledelsens kontroll (force majeure)

  • Ved driftsavbrudd som ligger utenfor skianleggets kontroll skal refusjonen tilsvare 50% av den forholdsmessige refusjonen som kortinnehaver har krav på etter det foregående punkt. Dette gjelder ved driftsavbrudd som følge av eksempelvis vær- og vindforhold, snømangel, skred, lynnedslag, oversvømmelse, brann, strømstans, streik, offentligrettslige forbud eller påbud, pandemier m.v. og som utgjør forhold som anlegget ikke med rimelighet kunne forvente å ta i betraktning på kjøpstidspunktet. Det er opp til anlegget å dokumentere at driftsavbruddet skyldes slike forhold og at anlegget ikke har hatt mulighet til å unngå eller overvinne følgene av disse.

Ovennevnte bestemmelse gjelder ikke hvis anlegget holder åpent mer enn 1/3 av sesongen. Hvis anlegget er stengt – eksempelvis på grunn av snømangel – utover 1/3 av sesongens totale antall skidager kan kortholder kreve en forholdsmessig refusjon for den tid sesongkortet ikke kan benyttes. Kortholder har ikke krav på hele kjøpesummen. Et eventuelt refusjonskrav er oppad begrenset til 50% av heiskortets kjøpesum uavhengig av kjøps tidspunkt. Refusjonen skal tilsvare 50% av den forholdsmessige andel av den tid heiskortet ikke kan benyttes, det vil si heis kortets verdi delt på antall dager i sesongen. Denne «dagraten» er avgjørende for refusjonskravet størrelse.
 

Eventuelle refusjonskrav kan ikke avregnes før etter at sesongen er avsluttet. Inntil sesongavslutning kan anleggseier følgelig avvise eventuelle refusjonskrav.
 

Ved sykdom eller skade vil kort brukeren være berettiget til en forholdsmessig refusjon av kortutgiftene for den tid kortet ikke kunne benyttes. Skaden eller sykdommen skal på anmodning dokumenteres gjennom legeerklæring. Kortet skal tilbakeleveres så raskt som mulig.

Sanksjoner ved misbruk av heiskort eller overtredelse av alpinvettreglene

Kortholder er innforstått med at misbruk av heiskort, overtredelse av Alpinvettreglene, brudd på anvisninger i heiser og nedfarter, skikjøring i beruset tilstand m.v. kan medføre er inndragning/sperring av heiskort, ileggelse av tilleggsavgift/kontrollavgift, bortvisning fra anlegget og/eller politianmeldelse. Kortholder er også kjent med smitteverntiltakene som er iverksatt som følge av covid19-situasjonen. Brudd på disse – eksempelvis brudd på plikten til å holde seg hjemme ved luftveissymptomer – kan medføre bortvisning fra anlegget.

Med misbruk av heiskort menes bl.a. bruk av feil kort (voksne som benytter barne kort), kortet til en annen person, forfalsket kort, stjålet kort m.v.